Weet met wie je zaken doet

Eind juli ontving ik een bericht per e-mail van een mij onbekende consument. De persoon schreef, dat het er op leek, dat iemand mijn bedrijfsgegevens onterecht gebruikt voor het aanbieden van kredieten.

De betreffende consument vertrouwde de mailwisseling met de betreffende club niet, ging op onderzoek uit en kwam via ´wefinance´ als zoekterm in Google, op mijn website terecht. Wat een schrik! Het duurde even voor ik volledig begreep wat er aan de hand was. Ik was slachtoffer van wat ze noemen “zakelijke identiteitsfraude”.

Wat was het geval?
De consument in kwestie had behoefte aan geld. Geld, dat vanwege strenge voorwaarden niet via een bank of kredietverstrekker te verkrijgen was. Soms plaatsen mensen in zo’n geval dan een oproep of advertentie op marktplaats, waarin ze vragen of iemand hen kan helpen aan dat het benodigde geld. Dergelijke advertenties leveren blijkbaar altijd reactie op. Helaas in veel gevallen van,  zoals iemand anders het omschreef, pure oplichters. Een partij die zichzelf Wefinance Group Nederland noemt, is een van die partijen. De clou is, zoals iemand mij uitlegde die door hen benaderd was, dat je eerst een aantal zogenaamde kosten moet betalen, voordat het geld aan je uitbetaald kan worden. Pure oplichterij dus.

Na het eerste bericht ontving ik nog een melding. Gelukkig waren deze mensen zo alert om - voordat zij geld overmaakten - de naam “wefinance” op internet op te zoeken. Zo kwamen ze bij mijn website terecht. De website wekte vertrouwen, waardoor deze mensen snel in de gaten hadden dat de echte WeFinance niets te maken heeft met het aangeboden krediet. Ze deelden de mailwisseling, die ze met deze oplichters hadden, met mij. Wat bleek…..behalve de bedrijfsnaam, misbruikten ze ook nog mijn initialen en naam, mijn inschrijfnummer bij de Kamer van Koophandel, mijn AFM-vergunningsnummer en mijn aansluitnummer bij het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid).

Uiteraard heb ik aangifte gedaan bij de politie en heb ik melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk en de Autoriteit Financiële Markten. Ik heb andere partijen geïnformeerd die in de mailwisseling genoemd werden en ik heb een extra waarschuwing op mijn website geplaatst. Dit soort praktijken mag tenslotte niet (ongestraft) voortgezet worden.

Waarom deze blog?
De boodschap die ik aan iedereen mee wil geven is: weet met wie je zaken doet!
Ga niet in zee met partijen die alleen per email bereikbaar zijn. Ben waakzaam, controleer mailadressen en afzender wanneer je een bericht of aanbod ontvangt. Laat alarmbellen afgaan als een lening wordt aangeboden zonder dat een BKR-toetsing plaatsvindt of wanneer je eerst een geldbedrag moet overmaken. In Nederland is het verstrekken van kredieten goed geregeld. Er gelden strakke regels om consumenten goed te beschermen. Misschien niet altijd leuk, maar wel hard nodig.

Een gewaarschuwd mens
Zelf ben ik sinds het eerste bericht dat ik ontvangen heb, nog alerter op berichten die ik ontvang. Bij twijfel open ik berichten niet via mijn telefoon; op een groter scherm zie je meer details. Krijg ik een whats-app of emailbericht van iemand met een verzoek? Dan neem ik vaker eerst even persoonlijk contact op. Weten met wie je contact hebt of zaken doet, het is nog veel belangrijker dan je kunt vermoeden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, doe er uw voordeel mee.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.